Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Jak to jest być Dzieckiem? – odpowiada Julia Kamińska i Tomasz Rożek dla Akademii Przyszłości

Jak to jest być Dzieckiem? – odpowiada Julia Kamińska i Tomasz Rożek dla Akademii Przyszłości
28 lutego 2023 Redakcja

Czołowy popularyzator nauki w Polsce – Tomasz Rożek – w podstawówce chciał zostać ogrodnikiem i miał trudność w nawiązywaniu relacji. Julia Kamińska w wieku 10 lat była bardzo nieśmiała. Akademia Przyszłości zaprosiła znane osoby do udziału w akcji pt.: „Jak to jest być Dzieckiem?”. Ich zadanie polegało na próbie wypełnienia takiego samego formularza zgłoszeniowego, jaki wypełniają dzieci przed wzięciem udziału w programie społecznym. Każdy z nas może przeczytać o marzeniach i trudnościach podopiecznych Akademii na stronie www.akademiaprzyszlosci.org.pl, do czego zapraszają ambasadorzy.

Podopieczni Akademii Przyszłości
Akademia Przyszłości odkrywa przed dziećmi ich mocne strony. W tej edycji program wspierają w tym Julia Kamińska i Tomasz Rożek.

Na pytanie, dlaczego warto wspierać Akademię Przyszłości? Tomasz Rożek odpowiedział: „Czasami ogarnia mnie absolutny smutek, jak pomyślę, jak ogromny potencjał marnujemy. Potencjał dzieci, które są nieśmiałe. Dzieci, które nie wierzą w siebie. Dzieci, które być może mogłyby być świetnymi lekarzami, naukowcami, artystami, kompozytorami, ale nie zostaną, bo nie spotkały na swojej drodze nikogo, kto powie im: masz tę moc! Nikogo, kto powie im, każdy z nas rodzi się potencjalnym geniuszem we wszystkich dziedzinach”.

Julia Kamińska dodała: „Każdy z nas był dzieckiem i każdy się wtedy z czymś zmagał. I jeśli miał szczęście, to dostał wsparcie od fajnej, dorosłej osoby. Tak było w moim przypadku. Chciałabym, żeby każde dziecko miało szansę spotkać takiego człowieka”.

Przyjaciele Akademii po przeczytaniu aplikacji dzieci, dostrzegli, że za wstydliwością 9-letniej Neli kryje się siła – wrażliwość, tak potrzebna do realizacji marzenia o byciu piosenkarką; a za marzeniem o byciu astronautą 10-letniego Mateusza ukryta jest pewność siebie chłopca, który ma „skłonność do niskiej samooceny”.

Julia Kamińska przeczytała m.in. formularz zgłoszeniowy 9-letniej Neli, jednej z podopiecznych Akademii, która w następujący sposób wypełniła aplikację. W przyszłości chcę zostać: „piosenkarką albo malarką”. Trzy słowa o mnie: „energia, malowanie, wstydliwa”. Udział w Akademii Przyszłości pomoże mi: „W pracy nad pewnością i budowaniu zaufania do samej siebie”. Największa trudność: „Brak pewności i zaufania do siebie, wstydliwość”. Co bym zmieniła na świecie: „Żebym nie chodziła do dentysty i żeby nie było prac domowych”.

Aktorka zauważyła w trudności Neli siłę: „Wstydliwość może być trudnością. Uważam jednak, że to jest też siła. Jeżeli się wstydzimy, to znaczy, że jesteśmy wrażliwi. Wrażliwość pozwala nam osiągać bardzo fajne rzeczy. Artyści są wrażliwi. Wydaje mi się, że jest tutaj spora szansa zrealizować marzenie o byciu piosenkarką” – powiedziała Julia Kamińska.

Tomasz Rożek przeczytał m.in. aplikację 10-letniego Mateusza, podopiecznego Akademii. Chłopiec tak odpowiadał w aplikacji. W przyszłości chcę zostać: „astronomem/astronautą”. Trzy słowa o mnie: „mądry, ambitny, niegrzeczny “. Wymarzona supermoc: „teleportacja, latanie, niewidzialność”. Największa trudność: „opanowanie emocji, wybuchy złości, skłonność do niskiej samooceny”. Marzenie: „znalezienie innej planety, na której mógłby zamieszkać człowiek”.

Tomasz Rożek takimi słowami zwrócił się do chłopca, którego trudnością jest m.in. „skłonność do niskiej samooceny”: „Jeżeli piszesz, że w przyszłości chcesz zostać astronomem, to myślę, że ty tak podskórnie wcale nie masz niskiej samooceny, bo to są tak ambitne cele. To są rzeczy, równocześnie, bardzo trudne, ale fascynujące. Gdybyś myślał o sobie tylko i wyłącznie źle, to nie wpisałbyś takich ambitnych celów”.