Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Komunikacja przyjazna pacjentom – marka Nurofen, fundacja K.I.D.S. oraz Pozytywna Dyscyplina szkolą lekarzy z komunikacji z małymi pacjentami

Komunikacja przyjazna pacjentom – marka Nurofen, fundacja K.I.D.S. oraz Pozytywna Dyscyplina szkolą lekarzy z komunikacji z małymi pacjentami
9 września 2022 Redakcja

Po miesiącach przygotowań Fundacja Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali (K.I.D.S.) wraz z marką Nurofen i edukatorami Pozytywnej Dyscypliny rozpoczęły realizację projektu, na który oddali głos rodzice, lekarze i kadra medyczna szpitali dziecięcych. Celem tego wyjątkowego programu edukacyjnego jest poprawa komunikacji między małymi pacjentami, ich rodzicami a lekarzami podczas wizyt w gabinetach. Partnerzy projektu zdają sobie sprawę, że ten delikatny obszar daje szerokie pole do popisu, a kluczowe w realizacji tak ambitnego zadania są właściwe narzędzia.

Szpitale biorące udział w tej pilotażowej inicjatywie to Centrum Zdrowia Dziecka (CZD), Instytut Matki i Dziecka (IMID), Szpital przy ul. Niekłańskiej, Szpital Bielański oraz Warszawski Uniwersytet Medyczny (WUM), który dba o stronę naukową, w tym ocenę efektów szkoleń. Warsztaty w wybranych placówkach będą realizowane w lipcu, sierpniu, wrześniu i październiku. W ramach programu odbędą się również sesje mentoringowe dla uczestników, a Pozytywna Dyscyplina – Partner Merytoryczny Projektu – stworzy internetową przestrzeń o szkoleniach jak również podręcznik oparty na specyficznych wyzwaniach komunikacji w pracy medyków.
Pierwszym ośrodkiem, w którym zrealizowano warsztaty, jest Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza przy ul. Niekłańskiej. To pierwsza placówka dla małych pacjentów zbudowana
w Warszawie po II wojnie światowej i pierwsza tego typu przeznaczona dla mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy. Ordynatorka Oddziału Pediatrycznego, doktor Aneta Górska-Kot, jest pod ogromnym wrażeniem założeń i sposobu realizacji projektu. –

Gdy pomysłodawcy projektu Komunikacji Przyjaznej Pacjentom zgłosili się do mnie z zapytaniem o możliwość przeprowadzenia szkoleń dla lekarzy z mojego oddziału, nie wahałam się ani przez chwilę. To wspaniała i bardzo potrzebna inicjatywa. Jestem przekonana, że przełamie ona pewne tabu i da przestrzeń do konstruktywnej rozmowy o wyzwaniach w oddziałach szpitalnych i gabinetach lekarskich. Wierzę, że odpowie zarówno na potrzeby rodziców, jak i lekarzy w atmosferze obopólnego szacunku i zrozumienia – entuzjastycznie ocenia Aneta Górska-Kot.

Organizatorzy projektu, zanim przystąpili do realizacji szkoleń, przeprowadzili ankietę wśród lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników szpitali. Zdecydowaną większość ankietowanych stanowili doświadczeni lekarze z ponad 5-letnim stażem pracy (64,6%). To bardzo świadoma grupa społeczna, która z jednej strony dobrze ocenia swoje umiejętności komunikacyjne (ponad 52%), a jednocześnie zgłasza potrzebę pogłębienia wiedzy w zakresie umiejętnego reagowania na emocje rodzica (75%), komunikacji z rodzicem dziecka (65%), komunikacji z pacjentem nastoletnim (60,4%) czy radzenia sobie z własnymi emocjami (54,2%). Ankiety wskazują, że efektywna komunikacja może pomóc w zmotywowaniu dziecka do współpracy podczas wizyty w gabinecie lekarskim, jak również zarządzeniu stresem rodzica czy strachem dziecka, spowodowanym np. brakiem wiedzy o tym, co się wydarzy. Opisane w ankietach problemy będą materiałem do stworzenia konkretnych wskazówek
w opracowywanym przez Pozytywną Dyscyplinę podręczniku.
– W misji marki Nurofen leży odpowiedzialna edukacja, wspierająca pacjenta w procesie leczenia. Jesteśmy z małymi pacjentami i ich rodzicami na co dzień. Wiemy z jakimi wyzwaniami się mierzą. Poprzez szkolenia, razem z partnerami, wprowadzamy realne zmiany na lepsze także w otoczeniu,
w którym pacjenci zmagają się z chorobą – w szpitalach dziecięcych. Komunikacja z pacjentem
i atmosfera placówki są kluczowe do efektywnego leczenia i szybkiego powrotu do zdrowia – podsumowuje Inga Songin, Marketing Director Poland & EE, Reckitt i dodaje – Mocno stoimy na stanowisku, że marki powinny dziś bardzo konkretnie odpowiadać na potrzeby społeczne.
Projekt realizowany jest przez fundację K.I.D.S. oraz markę Nurofen, który będąc zawsze blisko pacjentów, wspiera potrzeby dzieci i ich opiekunów. Szkolenia w szpitalach prowadzi Pozytywna Dyscyplinę. Patronat merytoryczny objął Warszawski Uniwersytet Medyczny.

 

Więcej na temat ankiety:
Ankieta została przeprowadzona przez Fundację K.I.D.S w czerwcu i lipcu 2022, w ośrodkach w których prowadzony jest projekt, oraz we współpracy z wydawnictwem Standardy Medyczne, wśród innych pracowników placówek medycznych. Wzięło w niej udział 48 respondentów z ośrodków z całego kraju.
O Fundacji K.I.D.S
Fundacja K.I.D.S. to Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali – powstała, by zmieniać szpitale w przyjazne szpitale przyszłości. Wprowadza do nich innowacje i nowe technologie. Wiemy, że na proces leczenia ma wpływ wiele czynników. Dlatego w swoich działaniach łączymy różne perspektywy i patrzymy na szpital oczami dzieci, rodziców i tych, którzy walczą o ich zdrowie. Naszym pierwszym projektem jest rewitalizacja Centrum Zdrowia Dziecka, jednego z największych specjalistycznych szpitali pediatrycznych w Polsce. Aby przyspieszyć powrót dzieci do domu stworzymy centrum zdalnej opieki wykorzystujący innowacyjne rozwiązania telemedycyny. Więcej informacji znajdziesz na: www.kids.org.pl
O Nurofen
Nurofen od ponad sześćdziesięciu lat przynosi szybką ulgę w bólu i gorączce całym rodzinom. Jest produktem oryginalnym, czyli pierwszym zawierającym Ibuprofen, który dzięki potrójnemu działaniu jednocześnie łagodzi ból, gorączkę i stan zapalny.
Misją Nurofenu od lat jest wspieranie dzieci i dorosłych w tym, żeby ból i gorączka nie stawał na ich drodze w codziennym życiu oraz edukacja o skutecznym i odpowiedzialnym leczeniu. Nurofen jest marką numer jeden w kategorii leków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych dla dzieci[1] i najbardziej zaufaną marką wśród mam[2]. Od lat wspieramy małych pacjentów dbając o to, żeby gabinety lekarskie były dla nich przyjaznych miejscem. W tym roku rozpoczęliśmy również projekt Komunikacja Przyjazna Pacejntom, którego celem jest edukacja kadry medycznej w szpitalach o skutecznej i przyjaznej komunikacji z dziećmi.
O Pozytywnej Dyscyplinie
Pozytywna Dyscyplina od 1981 roku dostarcza rodzicom, nauczycielom i wychowawcom na całym świecie gotowych narzędzi i technik do pracy nad sobą i do pracy z dzieckiem. Została stworzona, aby kształcić młodych ludzi do bycia odpowiedzialnymi, pełnymi szacunku i zaradności członkami społeczeństwa. Opiera się na szacunku do potrzeb dzieci i dorosłych. Oferuje konkretne, dostosowane do wieku dziecka wskazówki i strategie wspierające współpracę i komunikację wszędzie tam, gdzie mały człowiek spotyka się z dorosłym.
Pozytywna Dyscyplina oferuje książki, kursy i szkolenia dla rodziców, nauczycieli i wychowawców dzieci
w każdym wieku. W Polsce do tej pory ukazały się Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków, nastolatków, od A do Z, pierwsze trzy lata życia i wiele innych tytułów…

Więcej informacji znajdziesz na www.pozytywnadyscyplina.pl

O Reckitt
Reckitt istnieje, aby chronić, leczyć i pielęgnować w nieustannym dążeniu do czystszego i zdrowszego świata. Wierzymy, że dostęp do najwyższej jakości higieny, dobrego samopoczucia i żywienia to prawo, a nie przywilej. Reckitt jest firmą stojącą za jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i zaufanych marek konsumenckich na świecie w dziedzinie higieny, zdrowia i żywienia. Te marki to Enfamil, Nutramigen, Nurofen, Strepsils, Gaviscon, Mucinex, Durex, Clearasil, Lysol, Dettol, Veet, Harpic, Cillit Bang, Mortein, Finish, Vanish, Calgon, Woolite, Air Wick i wiele innych. Higiena, zdrowie i odżywianie mają znaczenie dla nas wszystkich.
Jesteśmy zróżnicowanym, globalnym zespołem składającym się z ponad 43 000 pracowników. Wykorzystujemy naszą wspólną energię, aby sprostać naszym ambicjom poprzez marki których misją są działania dla zdrowszej planety i bardziej sprawiedliwego społeczeństwa. Jesteśmy częścią czegoś większego. I wiemy, że możemy zmieniać rzeczy na lepsze. W Reckitt wszyscy tworzymy prawdziwą różnicę dla ludzi na całym świecie każdego dnia. Dowiedz się więcej lub skontaktuj się z nami na Reckitt.com